• Rozlúčka deviatakov so základnou školou

• Všetko raz začína, všetko raz končí. Naši deviataci sa lúčili so základnou školou vo veľkom štýle. Každoročne ich v obradnej miestnosti obecného úradu prijme starosta obce. Tak tomu bolo aj tento rok, kde deviataci sa lúčili so základnou školou a predškoláci s materskou školou. Každý koniec však znamená nový začiatok. Našim deviatakom prajeme veľa úspechov v ich ďalšom štúdiu.
            Do fotogalérie bol pridaný nový album Rozlúčka deviatakov so základnou školou.

• Žiaci 6.– 9. ročníka na výlete v ZOO Zlín

• Aj žiaci 6. – 9. ročníka sa zúčastnili školského výletu. Prekročili sme hranice Slovenska a navštívili sme ZOO Zlín v susednom Česku. Hovorí sa, že ZOO Zlín patrí k najkrajším miestam celej Moravy. Je rozdelená podľa kontinentov. Mohli sme tak vidieť fauny Afriky, Ázie, Austrálie či Južnej Ameriky. Videli sme veľa druhov zvierat, prechádzali sme sa medzi kengurami a pohladkať sme mohli Raje v ich akváriu. Cestou naspäť sme sa zastavili na chutnom občerstvení v Dolnom Hričove a ani sme sa nenazdali a výlet bol za nami. S peknými zážitkami sme sa vrátili šťastlivo pred brány školy.
            Do fotogalérie bol pridaný nový album Žiaci 6.– 9. ročníka na výlete v ZOO Zlín.

• Environmentálna výchova 2. ročník Turčiansky Peter

• Vo štvrtok 22.06.2023 žiaci druhého ročníka absolvovali environmentálnu výchovu. Cestovali do Turčianskeho Petra, kde sídli Peterské bábkové divadlo. Jeho tvorcom je pán Juraj Šimon. Je tvorcom marionetiek, ktoré pútavou formou vysvetľujú žiakom, aké domáce zvieratká máme, aký pre nás ľudí majú význam a úžitok, prečo sú potrebné a prospešné, alebo ako sa má človek správať v prírode. Okrem drevených marionet predvádzal pán Šimon aj samotnú prácu s drevom, nástroje ktoré používa pri výrobe rôznych príveskov, hračiek, hudobných nástrojov, na ktorých aj ochotne zahral slovenské melódie. Vlastnoručne vyrobené vyrezávané predmety sme si mohli aj zakúpiť. Okrem neho dopoludním nás sprevádzala pani, ktorá mala pripravené rôzne aktivity o domácich zvieratách a ekológii.

• OZNAM

• Slávnostné ukončenie školského roku 2022/2023 sa uskutoční v piatok 30. júna 2023 o 8:40 hodine v kultúrnom dome v Belej-Duliciach.

ŠKD je v tento deň v prevádzke od 6:00 hodiny do 11:45 hodiny.

Obed sa vydáva od 10:15 hodiny do 10:45 hodiny.

• Environmentálna výchova v Turčianskej Štiavničke

• Štvrtáci dňa 23.6.2023  cestovali do Turčianskej Štiavničky. Priestory CEV Turiec sa nachádzajú v blízkosti nádherného anglického parku, do ktorého sme tento rok už nemohli vstúpiť. Boli sme pri jazierku Teplických serpentín, ktoré vznikli už za čias grófa Révaya. Táto lokalita bola zaradená medzi sedem divov Turca. Teplické serpentíny zaujali svojou jedinečnosťou mnohých návštevníkov a svojou nenáročnosťou ponúkajú turistický zážitok nielen deťom, ale aj dospelým.  V interiéri Centra environmentálnej výchovy Turiec čakalo na žiakov prekvapenie pri pohľade predovšetkým na exotické živočíchy. Mnohí zabudli aj na predsudky alebo strach z nich.

• Vyhodnotenie medzinárodnej súťaže: Matematický klokan

• 25. ročník súťaže Matematický klokan sa dostal do finále. Z našej školy sa zúčastnili 4 prváci,
            4 druháci, 1 štvrták, 2 piataci a 2 ôsmaci. Najúspešnejším riešiteľom školy sa stal prvák
            Leonko Samolej, ktorý napísal na 100 %. Srdečne blahoželáme. Každý riešiteľ získal okrem
            diplomu aj drobný darček.

• Noc bez strachu - prespávačka

• Ráno prišli a celé doobedie strávili klasicky v školských laviciach, ale vo večerných hodinách
            sa do školy opäť vrátili, aby zažili čaro zhasnutých svetiel v triede alebo na chodbách. Celá
            „prespávačka“, ako akciu žiaci pomenovali, sa niesla v duchu zábavy, smiechu, rozhovorov,
            skvelej atmosféry, ale najmä úžasného pocitu, že sme dobrá „partia“. Žiaci 1.-4. ročníka
            mohli zažiť netradičné piatkové popoludnie a noc v škole s triednymi pani učiteľkami.
            Nechýbali súťaže, preskakovanie cez lano, futbal, vozenie sa na motorke, ukážky poslušnosti
            psíkov huskyho Lakyho a labradora Gina. V reštaurácii Belmondo si každý pochutnal na
            výbornej pizzi. Pred spaním žiakov čakala skúška odvahy na povale, pyžamová diskotéka, či
            večerná rozprávka. Unavení plní zážitkov sme mohli ísť spať. Radšej nepíšeme o akom čase
            to bolo. Domáce a pohodlné  postieľky sme vymenili za spánok v „spacákoch“ na podlahe
            svojej triedy. Aj keď boli tieto podmienky trochu náročné, pre deti to bol nevšedný zážitok.
            Všetci sa tešia už na ďalší ročník noci bez strachu.

• Žiaci 1.-5.ročníka na výlete v Banskej Štiavnici

• Ako každý rok, tak aj tento sme absolvovali školský výlet, na ktorom sa zúčastnili žiaci 1. – 5.
            ročníka. Autobus nás vyzdvihol pred školou a smer našej jazdy bola Banská Štiavnica.
            Prvou zastávkou bolo Banské múzeum v prírode, ktorého hlavnou atrakciou je štôlňa
            Bartolomej.
            Každý si musel nasadiť prilbu a plášť. Do ruky sme dostali baterky a začala sa
            výprava do sveta baníkov. Videli sme v akých podmienkach baníci pracovali, ako vyvážali
            vzácne kovy, či čerpali vodu pomocou stroja Gápel na konský pohon, ktorý je jediný stroj -
            motor od banského výťahu, ktorý sa na Slovensku zachoval. Našou druhou zastávkou bol
            Kaštieľ sv. Antona. Múzeum v kaštieli v obci Svätý Anton patrí medzi najlepšie na
            Slovensku. Ďalšia zastávka bola Základná škola s materskou školou Maximiliána Hella v
            Štiavnických Baniach
            , ktorá sa nachádza v srdci Štiavnických vrchov. Táto škola je prvá
             základná škola na svete, ktorá vyučuje sokoliarstvo ako predmet. Zažili sme ukážku
            sokoliarskeho umenia a dokonca si to mohli niektorí odvážlivci vyskúšať na vlastnej koži.
            Privolali sokola, ktorý im sadol na ruku. V škole mali aj iné zvieratká ako napr. kengury,
            opice, papagáje, plazy ale aj krokodíla. Náš výlet sme zavŕšili chutnou zmrzlinou na námestí
            v Turčianskych Tepliciach.
            Do fotogalérie bol pridaný nový album Žiaci 1.-5.ročníka na výlete v Banskej Štiavnici.

• Vzdelávací program z obdobia renesancie

• Dňa 7. júna sa na našej škole uskutočnil vzdelávací program pre ročníky 1.- 9. Program bol z obdobia renesancie založený na zásadách zážitkového vzdelávania a skúsenostného poznávania. Pán Kamil Fojtík z Bojníc nám predstavil dobu Leonarda da Vinciho, jeho dielo a vynálezy, ale aj iných učencov a našich slávnych rodákov.

• Exkurzia so žiakmi v BB

• V utorok 6. júna sa ôsmaci a deviataci vydali objavovať históriu  Banskej Bystrice. Počasie nám síce nežičilo, ale cesta vlakom  bola fajn. Navštívili sme Múzeum SNP, ktoré bolo našim hlavným cieľom. Pozreli sme si expozíciu venovanú Slovenskému národnému povstaniu, vypočuli si veľmi zaujímavý výklad a pofotili sme všetko, čo sa dalo. Pozrite si galériu ;-). V okolí múzea sme si prešli cez skanzen ťažkej bojovej techniky. Medzitým prestalo pršať, tak sme veselo vykročili do historického centra Bystrice. Vedeli ste, že na tamojšom námestí sa nachádza šikmá veža? Naozaj, choďte si to overiť. Hodinová veža sa za vyše 400 rokov vychýlila o 68cm! Pani učiteľka Hlinková nás oboznámila so zaujímavými faktami o Banskej Bystrici i o námestí a spomenuli sme si aj na najvýznamnejších rodákov z mesta z okolia. Medzi inými spomeniem Mateja Bela z Očovej, Jozefa Gregora Tajovského alebo Andreja Sládkoviča. Túto exkurziu vám vrelo odporúčame a určite si ju ešte v budúcnosti so žiakmi zopakujeme. Do fotogalérie bol pridaný nový album Exkurzia BB.

• Prednáška prvej pomoci

• Dňa 8.6. sa konala na škole prednáška prvej pomoci v spolupráci s MUDr. Milošom Kapustom a Mgr. Jankou Šutiakovou  Agricolovou, ktorá pracuje na Operačnom stredisku záchrannej zdravotnej služby ako záchranár. Žiaci sa dozvedeli základné informácie o poskytovaní prvej pomoci postihnutým hlavne v čase, kým príde na miesto  záchranná zdravotná služba. Je to čas, ktorý mnohým zachraňuje život. Informácie, ktoré tu odzneli sa týkali prvotných príznakov najvážnejších a najčastejších ochorení a úrazov, u ktorých čas je najdôležitejším faktorom prežitia. Taktiež si vypočuli a mali možnosť si vyskúšať zisťovanie základných životných funkcií, poskytovanie masáže srdca, pomoc pri pridusení, a pod. Ako nestratiť rozvahu v takých vážnych momentoch a ako si poradiť, ak prvú pomoc nie sme schopní poskytnúť sami. Na koho sa obrátiť, aké informácie podať a ako stabilizovať, či upokojiť postihnutého. Prednáška bola plná dojmov a určite splnila svoj účel. Sme veľmi vďační za náučné informácie a praktické rady a veríme, že sa s nimi ešte stretneme aj v budúcnosti. Ďakujeme

• MDD 2023

• V spolupráci s obcou, materskou školou sa nám pri príležitosti Medzinárodného
            dňa detí podarilo zorganizovať slnečné, športovo-zábavné popoludnie. Pre menšie
            deti, ale aj väčších žiakov sme pripravili 10 športovo-zábavných stanovíšť.
            Každý si našiel svoju zábavku, hádzali sme na presnosť, súťažili v minigolfe,
            vyhýbanej, strihaní so zatvorenými očami, precvičili si koordináciu rúk, nôh,
            cestovali aj s vajíčkom v lyžičke a dúfali, že nespadne. Prešli sme opičou dráhou,
            skúsili si streľbu vodnou pištoľou, vyskúšali obrátené úlohy chlapcov a dievčat
            a mnoho iného. Každý po splnení úloh sa mohol popýšiť na svojom krku zlatou
            medailou. Vyšantiť sa deti mohli aj na nafukovacích šmýkačkách, či v súťaži vo
            vybíjanej. Veľmi zaujímavé boli praktické ukážky používania donucovacích
            prostriedkov, vyhľadávania omamných a psychotropných látok služobným psom,
            ukážky z kynológie zamestnancami z ústavu na výkon trestu odňatia slobody pre
            mladistvých zo Sučian. Poučné boli aj informácie od poľovníkov. Pripravené sme
            mali aj maľovanie na tvár, zapletanie vrkočov, tvarovanie balónikov, fotenie.
            Kto vyhladol posilniť sa mohol hot-dogom, hranolkami, langošom, gulášom,
            sladkými koláčikmi, kofolou... Nakoniec všetkých čakala PENOVÁ PÁRTY na
            multifunkčnom ihrisku, ktorú nám zabezpečili dobrovoľní miestni hasiči.
            1. jún sa nám niesol v znamení smiechu, zábavy, radosti, súťaží, športu, či
            maškrtenia.
               Do fotogalérie bol pridaný nový album MDD 2023.

• Riaditeľské voľno - 2.6.2023

• Riaditeľka Základnej školy Belá-Dulice v súlade so zákonom č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (podľa § 150ods.5) oznamuje, že udeľuje žiakom riaditeľské voľno dňa 2. júna 2023 z prevádzkových dôvodov. V tento deň nebudú v prevádzke pre žiakov školy ani školské zariadenia (ŠJ, ŠKD). Všetci žiaci z obeda budú automaticky odhlásení.

• Jazdy zručnosti na bicykli

• Dňa 24.5.2023 sme mali "bicyklový deň", ktorý sa uskutočnil popoludní počas pobytu detí v ŠKD. Pre žiakov boli pripravené disciplíny v ktorých preukázali svoje zručnosti a šikovnosť v jazde na bicykli. Svoju šikovnosť ukázali v rýchlej jazde po vytýčenej trase, v náročnej slalomovej dráhe, v jazde po kruhovej dráhe a nerovnom teréne.
            Do fotogalérie bol pridaný nový album Jazdy zručnosti na bicykli.

• Besiedka ku DŇU MATIEK

• Dňa 12. mája sa v našej škole uskutočnila besiedka, ku Dňu natiek. Žiaci 1. stupňa sa predstavili dramatizáciou - Jarné kvietky, spevom, básničkami, tancom. Veríme, že sme všetky mamičky potešili. Po vystúpení každé dieťa svojej mamičke darovalo z lásky vlastnoručne vyrobený darček. Deti boli odmenené potleskom, žiarivým úsmevom.

• Vzácny hosť v škole

• 8.5. je Dňom víťazstva nad fašizmom. Tento rok sme si pripomenuli 78. výročie
            oslobodenia tradične v obci pietnym aktom kladenia vencov, ale pozornosť sme mu venovali
            aj v škole. Pozvali sme na besedu vzácneho človeka, bývalú našu kolegyňu, pani učiteľku
            Annu Vojtkovú.
            Ochotne s radosťou sa vždy vracia medzi svojich. Žiakom 7., 8. a 9. ročníka
            porozprávala o hrôzach a utrpení 2. svetovej vojny, o skutočných príbehoch, ktoré sa udiali
            v Belej-Duliciach i v susedných Necpaloch. Prežila ich ako malé štvorročné dievčatko
            a navždy sa jej vryli do pamäti. Mladej generácii treba neustále pripomínať hrôzy, zverstvá
            páchané fašistami, aby sa nikdy nezabudlo na obe svetové vojny a na ľudí, ktorí pre nás
            vydobyli slobodu svojou vlastnou krvou. Obzvlášť v dnešnej politickej situácii, keď vidíme,
            čo sa deje vo svete. Veríme, že k tomu prispela aj táto beseda.

• Návšteva Turčianskej knižnice

• Dňa 5. mája sme sa vybrali so žiakmi 1. stupňa na exkurziu do Turčianskej knižnice v Martine. Prváci s druhákmi išli na hudobné oddelenie a tretiaci so štvrtákmi na detské oddelenie. Deti sa po príchode oboznámili s prostredím knižnice, hlavne tie, čo v knižnici ešte neboli. V úvode si vypočuli rozprávku, dozvedeli sa aj niečo o huslistovi Daliborovi Karvayovi, zahrali si na detských orffových hudobných nástrojoch, zahrali si hru, vyfarbili obrázok.  V detskom oddelení kníh sa dozvedeli informácie o tom ako vzniká kniha. Vyskúšali si ako je to čítať napr. ako robot, nahlas, potichu, vzlykavo. Potom si mohli povyberať knihy, ktoré sa im páčili a tieto si prelistovali. Niektoré deti si chceli knihy zobrať hneď so sebou. Bolo vidieť, že ich zaujali.